FINN Næringseiendom FINN Stort og smått FINN Båt FINN Bil FINN Jobb FINN Eiendom
  Annonse

   NYHETER    KULTUR    MENINGER    ALEX    KART    INFO    SØK www.aftenposten.no   
NYHETER
Innenriks
  Oslo
Utenriks
Økonomi
Sport
Vær
Netthinnen
TIPS EN VENN

Fra:

Til:

 
 Forside / nyheter / innenriks Scandinavian Online

Oppdatert 25.11.99 kl. 22:11

Norden satser på felles kjøp av helikoptertype


Nye redningshelikoptre må være like store som Sea King helikopteret for at vi skal kunne opprettholde sikkerheten og samme høye standard i redningstjenesten, mener Svein Tore Pettersen, sjef for redningsskvadronen 330 på Sola.
FOTO: HÅKON VOLD

Danmark, Finland, Norge og Sverige er enige om spesifikasjoner for et felles helikopter til redningstjenesten og forsvaret.

TROND BØ
Stavanger

De fire nordiske landene har planer om å kjøpe opp til 100 nye helikoptre de neste ti år til en samlet pris på nærmere 23 milliarder kroner for den militære versjon av helikoptrene, inkludert en omfattende utstyrspakke.

Arbeidet med en felles nordisk helikoptertype er nå kommet så langt at alle landene allerede mandag kommer med felles spesifiserte krav overfor helikopterprodusenter i Europa og USA. Spesifikasjonene skal dekke behov for hæroperasjoner, troppetransport, anti-ubåt-søk, kystvakt, fregatthelikopter og redningstjeneste. Helikopterprodusentene har frist til å levere inn anbud 4. april 2000, og beslutning om kjøp fattes innen utgangen av neste år.

I Norge begynte arbeidet med å effektivisere driften av helikopterne i Forsvaret i 1994. Tanken var å erstatte dagens tre helikoptertyper med ett såkalt enhetshelikopter som kunne fylle alle Forsvarets behov. I 1998 ble det etablert et nordisk samarbeid om enhetshelikopter.

Ett forsvarshelikopter
For Norge er det aktuelt å kjøpe 12 nye helikoptre til Kystvakten og de nye fregattene innen 2004. Neste fase er å skifte ut de 12 Sea King redningshelikoptrene. Med en snittpris på 230 millioner kroner for hvert helikopter, blir dette 5,5 milliarder kroner.

Etterpå står utskifting av 18 transporthelikoptre av typen Bell 412 for tur. Hvor mange det blir aktuelt å kjøpe, er usikkert, men hvis det ender opp med 15 transporthelikoptre, blir kostnadene på ytterligere 3,5 milliarder og 9 milliarder kroner totalt for Norge.

Finland ligger først i løypa i Norden og har pengene klar for kjøp av helikoptre til Hæren i 2001. Danskene har allerede vedtatt å skifte ut sine åtte Sea King redningshelikoptre fra 2002. I første omgang er det totalt snakk om mellom 50 og 100 nye helikoptre i den store nordiske helikopterpakken som produsentene nå skal kjempe om.

Stortinget får helikopterkjøpet på sitt bord våren 2000 når justisminister Odd Einar Dørum legger frem en stortingsmelding om redningshelikopter-beredskapen, og forsvarsminister Eldbjørg Løwer kommer med stortingsmeldingen om enhetshelikopteret.

De tre mest aktuelle
Den amerikanske helikopterprodusenten Sikorsky og europeiske Eurocopter står bak tre av de mest aktuelle helikoptertypene som stetter kravene til et felles nordisk enhetshelikopter.

- Vi har aktuelle kandidater for den løsningen vi går for i Norden og som tilfredsstiller våre krav til operasjoner fra båter. Vi låser oss ikke til noen helikoptertyper nå. Det kommer an på hva industrien svarer på vår forespørsel, sier oberstløytnant Aage Jørgensen, som er totalkoordinator for helikopter i Forsvaret.

De mest aktuelle kandidatene er nå Sikorsky S-92, Eurocopters Cougar AS 532 og NH-90 som produseres av NHIndustries, der franske og tyske Eurocopter står bak sammen med italienske Agusta og nederlandske Fokker. Det betyr at britiske Westland og Agusta, som har bygget arvtageren til dagens Sea King, det nye EH 101, ikke er blant finalistene i første omgang. Etter det Aftenposten forstår, er det på grunn av tyngden som gjør det vanskelig å bruke EH 101 i Kystvakten og at dette helikopteret i standardversjon koster rundt 150 millioner kroner mot 120 for de nærmeste konkurrentene.

Bekymret
Redningstjenesten i Forsvaret er de som mest av alt frykter at valget av et enhetshelikopter kan føre til kompromisser som går ut over de spesielle behov de har.

- Vi må for all del unngå at det er størrelsen på hangarene om bord på de nye fregattene som skal avgjøre hvor store helikoptre Norge satser på i fremtiden. Vi må ha et helikopter som er stort nok til at vi kan utføre de oppgaver som vi i dag har, sier kaptein Sven Tore Pettersen som er avdelingssjef ved 330-skvadronen ved Sola Flystasjon.

Ideell størrelse
Størrelsen på Sea King helikopteret er ideell og en forutsetning for å kunne operere med et mannskap på seks, mener kaptein Pettersen.

Styrken ved norsk redningstjeneste er at de har en besetning på seks. To piloter, en navigatør, en maskinist og redningsmann i tillegg til lege. Dette teamet er en garanti for sikker flyvning og medisinsk assistanse i et helikopter som er stort nok, understreker skvadronsjefen på Sola.


Annonse  
Utgiver: Aftenposten A/S, Oslo, Norge. Telefon +47 22 86 30 00. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten.